Mindfulness training

Opbouw van de training

De Mindfulness Training bestaat uit een programma van 8 weken. Je leert stapsgewijs met aandacht in het ‘hier en nu’ te zijn. Je volgt het programma aan de hand van de lessen en 2 oefen CD’s. Elke week staat in het teken van een thema. De teksten, oefeningen en opdrachten sluiten aan bij het thema van die week. Om met succes deze Training te volgen, is het van belang dat je met jezelf een afspraak maakt om 8 weken lang dagelijks de oefeningen te doen en de opdrachten te maken. ‘Oefening baart kunst’ en dat geldt ook voor het leren om met aandacht in het ‘hier en nu’ te zijn. De Training vraagt om discipline en doorzettingsvermogen, maar het is zeker het proberen waard!

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

Wat kunnen gunstige bij- effecten van een Mindfulness Training zijn?

  • Meer rust ervaren.
  • Helderheid van geest.
  • Effectiever kunnen werken.
  • Ontspanning.
  • Betere concentratie.
  • Beter slapen.
  • Lagere bloeddruk.
  • Sneller herstel na een emotionele gebeurtenis.
  • Minder snel uit evenwicht zijn.
  • Beter om kunnen gaan met negatieve gedachten.
  • Beter om kunnen gaan met emoties zoals angst, verdriet en boosheid.
  • Beter om kunnen gaan met lichamelijke pijn.
  • Gelijkmoediger zijn.
  • Bewust (en vaker) momenten van geluk ervaren.

De oorsprong van de Mindfulness Training
Dr. Jon Kabat-Zinn ontwikkelde aan de universiteit van Massachusetts dit succesvolle trainingsprogramma voor mensen die gebukt gaan onder zware stress. Als arts op een polikliniek voor pijnklachten, werkte hij met patiënten die uitbehandeld waren. In deze training leerden mensen hun eigen kracht in te zetten om anders met zichzelf, met stress, pijn en vermoeidheid om te gaan. De Mindfulness Training wordt al meer dan vijfentwintig jaar gegeven. De effecten ervan zijn in diverse wetenschappelijke onderzoeken onderzocht en telkens weer effectief gebleken. Voor het overgrote deel van de deelnemers is er een blijvende vermindering van zowel lichamelijke als psychische klachten. Mensen met stressklachten zoals piekeren, slapeloosheid, hoge bloeddruk, snel geïrriteerd zijn, lichamelijke onrust en spanningsklachten kunnen veel baat bij deze training hebben. Maar ook mensen met de neiging tot perfectionisme of controle willen houden en mensen met psychische klachten zoals angst en paniekklachten, negatief denken, somberheid en depressie kunnen er veel baat bij hebben. Ten slotte is het voor iedereen zinvol om bewustzijn te ontwikkelen, met of zonder problemen!

Bewustzijn is voor iedereen een uitdaging: aanwezig zijn bij wat er hier en nu is, zonder oordeel, is niet gemakkelijk. Voor mensen die last hebben van stressklachten of andere psychische klachten is het geen overbodige luxe, maar een bittere noodzaak. Je zult iets moeten veranderen, anders gaat het ten koste van je gezondheid.